Играй Табла

Влез Сега

Начало » Табла

ТАБЛА В BELOT.BG

Табла е една от най-известните бордови игри в България. Класическата Табла (Backgammon) се е наложила като любимата настолна игра на млади и възрастни, поради стратегическите елементи и завладяващи правила! Името произлиза от латинското tabula, което означава “дъска” или “маса”. Играе се върху дъска, разделена на 4 сектора по 6 позиции. В игра са общо 30 черни и бели пула, които могат да се преместят с хвърлянето на два зара.

Играй Табла на всяко устройство

За твое удобство любимата ти игра може да е навсякъде с теб! Играй на компютър от вкъщи, а от телефон или таблет, когато си навън! Обедини акаунта си на всички твои устройства. Изборът е твой, а възможностите неограничени!

Как се играе Табла

Началото на играта започва с нареждането на всички 30 пулове върху 24те позиции на дъската. Пуловете са разположени на позициите показани отдоло.

Табла Разположение

Играчът, който е с черните пулове ги мести по посока на часовниковата стрелка, а този с белите, обратно на нея. Пуловете на двамата ирачи са разположени огледално.

Преди да започне играта, играчите мятат по 1 зар. Този който метне по-голямото число започва пръв. Пуловете се местят по позициите спрямо 2та зара които играчът мята. Ако противника има капия (2 или повече пула) на дадена позиция, то играчът не може да мести пул на нея.

Самотните пулове носят риск. Ако преместим наш пул на мястото на самотен противников такъв, то той бива “ударен”, при което се изкарва от игра.

Играчът, който има изкарани пулове, не може да мести други, докато не върне в игра ударените. За да предотврати изкарването от игра на собствени пулове, играчът може да ги защити чрез изграждане на “капия” – два или повече пула на една позиция.

Първата необходима част за доближаване до победата е събирането на всички 15 пула в собствения дом на играча. Само тогава може да започне изваждането на пуловете. Изваждането е възможно при хвърлен зар, съответстващ на позиция с пулове. Веднъж изваден, пулът не може да бъде върнат обратно в игра.

Играчът, който пръв успешно изкара всичките си пулове от дъската, е победител.

Табла стратегии

Не оставяй голи пулове.

Когато водиш в резултата, а и не само, най-голям приоритет за гарантиране на победата е да не позволиш да те ударят или блокират.

Пречи активно на стратегията на противника.

Старай се да създаваш котви в противниковото поле. Този дефанзивен ход ще ти е много полезен в хода на играта.

Избягвай да правиш 'суджуци'.

Никога не събирай повече от шест пула на едно място. Гъвкавостта печели игри. Разпределяй пуловете си равномерно.

Строй стени.

Осигури си защитна линия в твоето поле. Изграждането на няколко капии подред ще блокира противниковите пулове и ще накара дори Доналд Тръмп да се гордее с играта ти.

Калкулирай риска.

Преценявай рисковите си ходове в началото на играта. Стратегически незащитените пулове може да ти се струват като добра идея, но се старай броят им да е сведен до минимум. Не можеш да правиш капии ако постоянно имаш ударени пулове.

Не удряй при абсолютно всяка ситуация.

Мисли преди да удариш пуловете на противника. Удряй само тогава, когато смяташ, че ще имаш полза от това. Ако за да удариш се налага да оголиш прекалено много пулове, може да е по-разумно да избереш друг ход.

Бъди гъвкав в стила си на игра.

Адаптирай се към това, което се случва в момента. Не залагай само на една стратегия, защото това ще ти навреди.

Възползвай се от хубав зар в началото.

Има някой ходове, които са задължителни при благосклонен зар в началото. С 6 и 5 винаги бягай с най-далечния си пул. При 6 и 1 запълни твоята седма позиция на дъската. При мятане на зарове с разлика от две позиции (1 и 3, 2 и 4 …) направи капия в собственото си поле.

Табла Термини

Ако се чудиш дали суджука е задължителен на масата до таблата и защо противника ти приказва на персийски, може би е добре да запомниш някои от термините които играта на Табла използва.

Епици

Комбинацията от чифт 1ци при мятане на зара. Познато още като еци или еш-еш.

Дюбара

Комбинацията от чифт 2ки при мятане на зара. Познато още като дубара или дьорджухар.

Дюсе

Комбинацията от чифт 3ки при мятане на зара. Познато още като дюисе или терцички в редки случаи.

Дьортджехар

Комбинацията от чифт 4ки при мятане на зара. Познато още като джаар или дорджар.

Дюбеш

Комбинацията от чифт 5ци при мятане на зара.

Дюшеш

Комбинацията от чифт 6ци при мятане на зара.

Капия

Изграждане на кула от поне два пула върху една позиция, за да се предпазят.

Суджук

Капия с пет или повече пула на една позиция.

Котва

Задължителна капия, която се намира в противниковото поле.

Дупка

Празна позиция, която се намира между две капии.

Блот

Единичен пул, оставен нарочно, за да се направи капия или да се удари друг пул с него.

Затворник

Самотен пул, който се намира във вътрешното поле на противника.