Не се сърди, Баце правила
Как се играе Не се сърди, Баце?
„Не се сърди, човече“ е универсална игра с достъпни правила и може да се играе от всички възрасти, в отбор или соло. Играта може да е, както релаксираща, така и забавна и много оспорвана. Шеговито смятана за “играта, която разваля приятелства”, в действителност тя има сериозен образователен елемент. Тя учи на търпение, спокойствие, стратегия и може би най-важното умение в света на игрите – да знаеш как да губиш.
КРАЙНА ЦЕЛ
Обиколи кварталите на батките възможно най-бързо и закарай пръв своите пионки на финала!
РАЗИГРАВАНЕ
Полето за игра на „Не се сърди, човече“ е разделено на четири зони – кварталите на батките. Всеки играч е разпределен в една от тези зони в началото на играта и получава по четири пионки, с които да играе.
Зоната за движение е под формата на кръст, който пионките обикалят в опит да стигнат до своята безопасна зона, където пионките на другите не могат да ги бутнат. Тази зона обикновено е пътека от пет оцветени полета, които водят към центъра на дъската – там пионките финишират. Победител е този, който първи закара всичките си пионки в центъра.
За старт на играта се смята, когато някой първи хвърли 6 на зара – само така пионка може да излезе от началната си зона и да започне своя път по дъската. Останалите пионки чакат следваща шестица. При извадени в игра няколко пионки на един играч, той избира коя от всичките да мести по време на хода си.
Често стойността на зара може да постави някоя пионка в неизгодна позиция. Въпреки това пропускане на ход е възможно, само ако изобщо няма как някоя от пионките да бъде преместена (например ако всички пионки са все още в началното поле или стойността на зара е по-висока от оставащите полета до финала). Шестицата дава право на още един ход, но ако играч хвърли 6 три поредни пъти, трябва да пропусне следващия си ход.
ДВИЖЕНИЕ НА ФИГУРИТЕ
Когато играч активира някоя пионка, я премества с толкова полета, колкото е била стойността на хвърления зар. Ако играч приключи хода си в поле с противникова пионка, я връща в началното поле, където тя ще чака шестица, за да бъде извадена отново. Изключение правят само полетата, отбелязани със щит, където пионките са защитени от връщане на старта, както и финалната пътека, където могат да влязат само пионките на конкретния играч. Ако играч попадне на поле със зар, има право на още едно хвърляне преди края на хода си.