Точкуване в Белота

Начало » Академия » За начинаещи » Точкуване в Белота

Когато започнеш да играеш Белот, най-важното е да знаеш как се смятат точките. Без това, можеш да печелиш взятки, но да нямаш представа кой всъщност води в играта.

В тази статия ще обясним стойността на всяка карта, какви премии можеш да обявиш, какво е белот и капо, и как да разбереш дали играта е изкарана, вкарана или висяща. Така ще следиш резултата лесно и ще можеш да взимаш по-добри решения във всяко раздаване.

1. Стойност на картите

В Белота всяка карта има различна стойност в зависимост от това дали е в козов цвят или в не-козов цвят.

  • Седмица (7) – няма стойност, независимо дали е коз или не.
  • Осмица (8) – също не носи точки.
  • Деветка (9) – извън коз няма стойност, но в коз е изключително силна и носи 14 точки.
  • Десетка (10) – винаги е ценна: дава 10 точки както в коз, така и извън коз.
  • Вале (J) – една от най-силните карти. Извън коз носи само 2 точки, но в коз става ключова и дава цели 20 точки.
  • Дама (Q) – скромна, но стабилна – носи 3 точки, независимо дали е в козов или не-козов цвят.
  • Поп (K) – малко по-силен от дамата – дава 4 точки и в коз, и извън коз.
  • Асо (A) – най-силната карта извън коз, а и в козов цвят остава важна – винаги носи 11 точки.

След края на рунда всеки отбор преброява точките, които е събрал от взятките си.

След това към точките от картите се добавят точките от премии.

Важно: При игра на „Без коз“ точките от картите се удвояват, с изключение на премията за капо, която остава непроменена.

2. Премии

В Белота можеш да печелиш допълнителни точки, ако обявиш специални комбинации от карти. Те се заявяват, когато играчът изиграва първата си карта за раздаването.

  • Терца – три поредни карти от един и същи цвят. Точки: 20.
  • Кварта – четири поредни карти от един цвят. Точки: 50.
  • Квинта – пет поредни карти от един цвят. Точки: 100.
  • Каре (10, Q, K, A) – четири еднакви карти (десетки, дами, попове или асове). Точки: 100.
  • Каре от девeтки (9) – четири девeтки. Точки: 150.
  • Каре от валета (J) – четири валета. Точки: 200.

Подредбата на картите при анонсите е следната: 7, 8, 9, 10, J, Q, K, A.

Ако една и съща карта участва едновременно в каре и поредица, играчът избира коя комбинация да обяви.

Когато и двата отбора обявят поредици, точки се записват само за отбора с по-силна поредица. При еднаква сила, се сравняват първите карти – поредицата с по-високата първа карта печели. Ако поредиците са абсолютно равни, премиите отпадат.

Ако и двата отбора обявят карета, точки се присъждат на отбора с по-силната точкова стойност на картите, като козовият цвят има предимство.

Белот – ако имаш K и Q от козов цвят и ги обявиш по време на разиграването, отборът ти печели 20 точки. Белотът се обявява при изиграването на първата от двете карти, като се спазват правилата за първата карта на взятката или при цакане/надцакване.

Последно 10 – отборът, спечелил последната взятка, получава 10 точки.

Капо – ако отборът вземе всички взятки, получава допълнителни 90 точки.

При игра „Без коз“ не могат да се обявяват комбинации, с изключение на капо и последното 10.

3. Изкарана, вкарана и висяща игра

Резултатът се определя според това дали отбора, който е обявил вида на играта, е събрал повече точки:

  • Изкарана игра – обявилият отбор има повече точки. Всеки записва събраните точки, разделени на 10 и закръглени.
  • Вкарана игра – обявилият отбор има по-малко точки. Противникът записва всички точки (свои и на противника), разделени на 10 и закръглени.
  • Висяща игра – точките са равни. Обявилият отбор не записва точки; те се натрупват за следващото раздаване. Противникът записва своите точки (разделени на 10 и закръглени).

4. Контра и реконтра

Контра – отбора с повече точки записва удвоения резултат за вкарана игра, включително всички премии.

Реконтра – отбора с повече точки записва учетворения резултат, включително премиите.

Ако играта е висяща при контра или реконтра, всички точки (удвоени или учетворени) остават за отбора, който спечели следващото раздаване.

5. Краен резултат на играта

Играта завършва, когато някой отбор събере 151 или повече точки.

Ако и двата отбора преминат тази граница едновременно, печели този с повече точки.

Ако точките са равни, играта продължава, докато някой отбор поведе.

6. Съвети за начинаещи

  • Внимателно следи точките на отбора и противника, за да решиш кога да обявиш Белот, карета или поредици.
  • При „Без коз“ точките се удвояват – стратегически избери кои карти да вземеш.
  • Белотът и последното 10 са често решаващи – не ги пренебрегвай.
  • Контра и реконтра удвояват или учетворяват резултата – използвай ги само когато имаш сигурен шанс.

Сега, когато разбра как се смятат точките в Белота, можеш да следиш резултата по време на всяко раздаване и да вземаш информирани решения. Познаването на стойността на картите, премиите и специалните комбинации ще ти помогне да играеш по-умно и да извлечеш максимума от всяка игра.

С практиката ще усъвършенстваш умението си да планираш ходовете си стратегически и да оценяваш рисковете и възможностите в различните ситуации. Колкото по-добре разбираш точкуването, толкова по-лесно ще увеличиш шансовете си за изкарана игра и за успех за отбора си.

Играй белот и се забавлявай